BOSS NAK KUBURKAN BLOG NI, TAPI TAK SAMPAI HATI http://posto-posto.blogspot.com/

Jumaat, Julai 25, 2008

Ayat-ayat Cinta

Aku selalu ingat aku ini siapa? Anak petani miskin. Aku ini siapa?

aku adalah lumpur hitam
yang mendebu
menempel di sandal dan sepatu
hinggap di atas aspal
terguyar hujan
terpelanting
masuk longkang
siapa sudi memandang
atau menghulur tangan?
tanpa uluran tangan Tuhan
aku adalah lumpur hitam
yang malang
***

m/s260

aku tersihir oleh personanya. tanpa sedar hatiku bertasbih dan berpuisi:
alangkah manisnya gadis ini 
bukan main elok dan ayu
calon isteriku
matanya berbinar-binar
alangkah indahnya
***

m/s279

kehilangan satu huruf saja kau akan sangat menyesalnya:

agar dapat melukiskan hasratku, kekasih,
taruh bibirmu seperti bintang di langit kat-katamu,
ciuman dalam malam yang hidup,
dan deras lenganmu memeluk daku
seperti suatu nyala bertanda kemenangan
mimpiku pun berada dalam
benderang dan abadi
***
paul eluard
m/s316

assalamualaikum

Hampir aku habiskan novel ayat-ayat cinta. novel nih pertama sekali yang aku baca. dah lama aku usya2 nak beli novel nih tapi iman tak kuat nak kekang daripada beli benda lain. Di atas ini adalah puisi yang aku rasakan sedap untuk dihahami dari novel Ayat-ayat Cinta.

novel ni bagi aku, takde la jiwang terlampau karat sangat. Tapi ada suatu perasaan yang anda mesti rasa seronok nak baca bab seterus..dan seterusnya..anda boleh kenal bangsa Mesir dan tempat-tempat di Mesir melalui novel ni.novel ni lebih menekankan aspek keIslaman dan kelembutan agama tu sendiri. sebagai contoh perlamaran Aisha terhadap Fahri sangat lembut sangat menekankan aspek Islam kata lain ber'taaruf la. tapi memang syok la! Padan la A Samad Said pun puji novel nih.




Taaruf
Taaruf adalah kegiatan bersilaturhmi, kalau pada masa ini kita katakan sebagai berkenalan bertatap muka, atau main/bertamu ke rumah seseorang dengan tujuan berkenalan dengan penghuninya. Boleh juga dikatakan bahwa tujuan dari berkenalan tersebut adalah untuk mencari jodoh. Taaruf boleh juga dilakukan jika kedua belah pihak keluarga setuju dan tinggal menunggu keputusan anak untuk bersedia atau tidak untuk dilanjutkan ke jenjang khitbah - taaruf dengan mempertemukan yang hendak dijodohkan dengan maksud agar saling mengenal.
Islam itu indah

1 Commentores:

ZARA berkata...

Amir dearie~
U should watch the movie!
Its really good!
Whether the novel much better!
Just read my post on it!