BOSS NAK KUBURKAN BLOG NI, TAPI TAK SAMPAI HATI http://posto-posto.blogspot.com/

Jumaat, Disember 19, 2008

31 Hari Bekerja

Salam

Apa yang aku dapat selepas bekerja? Banyak perkara juga yang aku dapat lepas berhenti bekerja biar pun 3 minggu bekerja sentiasa stress dengan bos aku. Kadang kita rasa apa yang kita buat tu betul, tapi tidak sebenarnya.

Kita hendakkan pengalaman. Sebelum ni aku pernah kerja jadi caterer pun jumpa dengan ramai orang juga. Tapi yang tu guna fizikal. Kerja memang berat. Tapi yang kali ini pula guna mental. 

Kenapa tak guna fizikal? Sebabnya kerja kat CC yang cuma menyediakan perkhidmatan selain dari computer gaming memang rilek dan bosan. Pelanggan keluar masuk. Kadang jadi jaga, cashier, cleaner, cikgu dengan penterjemah. Tapi takde la terjemah sengat pun. Kut ada orang asing masuk kedai tak tahu guna komputer, masa macam ni nak test power .

Pelanggan yang paling bosan dengan benci yang aku pernah jumpa. Aku paling benci mat-mat bangla manymar vietnam atau negara yang terletak atas dari malaysia. Ada sorang mamat tu, print gambar 18sx kaler banyak giler. Bila aku cari siapa yang print gambar tu, semua tak ngaku. Sampai suatu masa tu aku dah syak kat mat vietnam ke mana entah, dia datang nak bayar internet. Aku tanya dia ada print ke tidak. Dia kata takde dan minta tengok gambar tu. Belek-belek, dia kata nak beli semua tu. Bengong tak pergi sekolah. Aku dah agak dia punya. Kali kedua pun cam tu juga. Sial.

Budaya zaman sekarang? Huh. Dah jelik aku tengok budak pempuan berlagak lelaki. Sekumpulan budak perempuan dengan lelaki (muda lagi/menengah) dukung bayi. Geng-geng anti-silau yang pakai spek mata besar. Penyakit anti-silau serius dikalangan lelaki-lelaki muda malaysia nih!. Lelaki yang dengan selambanya raba makwe dia yang pakai tudung baik punya depan aku. Aku geram tapi tak berani nak tegur, cuma bagi jelingan maut. Tapi rupa-rupanya pakwe dia kaki patah! ekeke hensem lagi aku. Bod'oh camne la boleh terpikat dengan mamat cam tu. Alahai fenomena..

AirAsia. KIta dapat tahu harga tiket semasa dan yang paling penting kita dapat tahu cara nak berkomunikasi dengan bapak-bapak dari indonesia. Kadang-kadang ada juga pelanggan yang dah berbelas tahun duduk kat malaysia tak pernah pulang ke negara asaln kemudia nak beli tiket untuk balik raya.

Terakhir, aku dapt suaikan diri dengan persekitaran. Adeh takde la teruk sangat. Cuma 2 minggu sebelum tamat tu aku selalu datang lewat. Kawan/pelanggan datang belanja makanan. Pelanngan datang duduk bercerita. Tapi faktanya 70 peratus pengguna internet adalah wanita! Takde rezeki huhu..

5 Commentores:

hady berkata...

hah, kalau nak tau
itulah kelebihan bekerja (tak kira lah part time atau full time)
kita dapat belajar perangai orang, tengok life manusia manusia lain, dan jugak tengok real life drama..

itu baru sikit, amir belum tengok drama cintan cintun di opis, laki org skandal ngan bini orang, politik ofis, dan banyak lagilah..

so after this, keje mana pulak?

Amir' berkata...

uiks yke hady?? ouhoho..kena tggu next sems ar plak..aku kena smbung blaja ar..

iEn berkata...

stamina kene tinggi kot. hehehe :D

call me kinah ;) berkata...

wee ~ lawak2 .. kaki patah pn da awek .. simpati tol kt awek tu .. da la bengap .. hahhahaha .. neway congrate sb dpt byk pngalaman :D

byk tol pgalaman dia .. huhu

cacen86 berkata...

owh..seyes..guey benci giler sume mamat2 pendatang...prnh once,nmpk bgla kne pukul ngn maknyah...padan muke..agaknyer bangla2 tuh hengat,maknyah tuh mau duit dieorg kot..hahaha..suke guey tgk dieorg kne pukul...lalalala