BOSS NAK KUBURKAN BLOG NI, TAPI TAK SAMPAI HATI http://posto-posto.blogspot.com/

Khamis, Ogos 14, 2008

Memeluk Islam

Assalamualaikum


Forum “Memeluk Islam”

Malam kelmarin ada seorang rakan yang bercerita tentang forum yang diadakan pada hari Sabtu kelmarin. Aku tak tahu apa tujuan forum tu, dia beritahu tajuk forum tu “Memeluk Islam”. Eh forum dalam internet ke atau forum reality? Dia kata reality.

Aku tak tahu lansung pasal forum tu, punca kenapa Russia berperang dengan Georgia pun sama. Semua tu baru pagi tadi aku tahu. rumah aku mana ada tv, internet lak “jauhkan api dari lalang”. Ish teringat pepatah dulu-dulu kala “aku ketahuan”. Lagipun member aku tu bakal peguam, dan diorang tengah cuti pertengahan semester le nih. Tu pasal diorang patut ambil tahu.

Forum nih pasal apa?

Apa yang aku tahu (semasa artikal ini ditaip) forum ni pada asalnya diadakan pada jam 9.00 pagi dan tamat pada jam 10.00 pagi (ditamatkan tija lebih awal). Ahli-ahli forumer ni diambil dari kalangan keluarga bukan Islam yang terdapat dikalangan ahli mereka yang sudah memeluk Islam. Ertikata yang lain mereka sedang meluahkan “penderitaan” yang mereka hadapi setelah terdapat ahli kelurga mereka yang memeluk Islam. Forum ni dianjurkan oleh Majlis Peguam.

PAS UMNO PKR

Sewaktu forum ini dijalankan ketiga-tiga parti (PAS, UMNO, PKR) sedang membuat demonstrasi didepan bangunan Majlis Peguam untuk menuntut forum dihentikan segera. Bukan tiga parti ni sahaja, tapi lebih 1000 orang daripada 29 NGO menyertai membuat demonstrasi.

"Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat - Saya tidak faham mengapa dia (Majlis Peguam) nak anjurkan forum ini, apa tujuannya kerana telah berjuta-juta manusia di dunia ini memeluk Islam sekian lama, jadi kenapa pula mereka perlu bising sekarang. Saya lebih setuju jika dibuat satu forum khas tentang mana yang lebih baik dan logik antara agama Islam dan agama lain. Ini lebih baik dan bermanfaat"

Pendapat

Forum ni lebih kurang sama dengan isu Lina Joy (stick) (bangang, nama Islam lagi merdu dari kristian pegi tuka). Isunya terdapat peguam Melayu+Islam yang membela Lina Joy(stick). Jadi tak mustahil forum nih terdapat segelintir Melayu+Islam yang jadi kepala untuk semua nih.

Ish buduh diorang nih membincangkan sesuatu berdasarkan bukan pada ahlinya. Hasilnya mesti semasa forum dilansungkan bukan atas dasar profeisional. Maksud aku para ahli keluarga tu dah semestinya hanya menceritakan keburukan ahli keluarga mereka setelah memeluk Islam masa tengah menangih-nagih meraung really sadness. Sebagai contoh (maaf bahasa kasar), kalau sebelum ni diorang rajin makan babi dan minum arak bersama, jadi dah semestinya mereka tidak akan boleh bersama lagi berbuat demikian kerana Islam mengharamkan benda begitu.

Perlembagaan Negara Malaysia yang melarang semua agama selain agama Islam disebar dan didakwah secara terbuka. Mudah nak faham salah satu perlembagaan nih? Diorang kerja dah bagus tapi salahguna lak. Senang mereka nih bukan dikalangan yang profeisional yang dilaksanakan bukan pada ahlinya.

0 Commentores: